جوانی

جوانی

۱۱ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

مشخصات عرفان حقیقی و کاذب

مشخصات عرفان حقیقی و کاذب


تو این زمانه عرفان های زیادی ظهور کرده اند که خیلیا دچار آنها میشن.

برخی از این عرفان ها حقیقی و برخی کاذب هست که معمولا دنبال کاذب می رویم.

حال باید از کجا بدونیم این عرفان کاذب هستش یا حقیقی ؟

می توان بین عرفان حقیقی و غیر حقیقی(کاذب) تفاوت هایی را قائل شد که با سنجش این علائم در اون عرفان می توان تشخیص داد که آیا حقیقی هست یا کادب؟

عرفان

علل برانگیزاننده خشم

علل برانگیزاننده خشم

خیلی ها زود خشمگین میشن و برخی از این افراد دنبال جلوگیری از این خشم خود هستن ولی نمی دانن که چگونه باید جلوی این خشم را گرفت!!

خشم های نابه هنگام بعضا کار دست انسان می دهند و لذا نه اینکه از سودی برخوردار نیست بلکه به انسان ممکن است ضررهای بسیار بزرگ و جبران ناپذیری بزند.!

پس باید بتوانیم جلوی خشم خود را بگیریم.
از جمله عواملی که می تواند ما را در مدیریت خشم و استفاده بهینه از آن کمک کند، توجه به علل آن است. علل تحریک کننده خشم متعددند، اما کاملا از هم جدا نیستند، بلکه با هم تعامل و همپوشی دارد.

شک در خروج باد

شک در خروج باد


خیلی اوقات برای انسان شک حاصل میشه که آیا بادی از انسان خارج شده!!؟
حال سؤال اینجاست این شک: اگر در حین وضو یا نماز، وظیفه چیست؟

همه مراجع: نباید به شک خود اعتنا کند. 
[1] 

نکته روان شناختی وسواس ریشه در اضطراب دارد. فرد وسواسی که اضطراب دارد همیشه نگران و دلواپس است این هیجان های منفی و افکار تکراری مزاحم روی بینش و شناخت او اثر می گذارد

برخی از ویژگی های افراد هدفمند از نگاه اسلام


خیلی ها دنبال این هستن که چگونه یه فرد موفق هست!

ماها زیاد به این جمله برخورد می کنیم که هدف خود رو مشخص کن.

تو باید هدفمند زندگی کنی!

ولی هیچ کس نمی گه که فرد هدفمند چه ویژگی هایی داره و یا اصلا چه جوری می تونیم هدفمند باشیم.

خب برای اینکه ما فردی هدفمند باشیم در اسلام ویژگی هایی برایمان برشمرده شده است.

هدفمند
1- اعتدال در تفریح (یعنی اینکه نه زیاد به تفریح به پردازیم و نه خیلی از آن دور بشیم)
2- درخواست عمر از خدا (برای بندگی)
3- پذیرش مسئولیت در حد توان(توان خود را بسنجیم و مسئولیت هایی که می توانیم قبول کنیم بپذیریم)
4- همنشینی و استفاده از عالمان(با افراد با سواد و خبره در کارشان همنشین بشیم تا موجب پیشرفتمان بشه)
5- انجام واجبات(واجباتی را که خداوند برایمان برشمرده است را انجام بدهیم)

احساس پوچی

احساس پوچی

چرا بعضی انسانها دچار احساس پوچی می‏شوند؟

منشا این پوچ گرایی چیست؟

آیا انسان باید به این احساس پوچی برسد؟

احساس پوچی

ما انسان ها وقتی به برخی از مشکلات یا به رفتار بعضی از اطرافیانمان برخورد می کنیم پیش خود این احساس را می کنیم که من انسان پوچی هستم و فایده ای ندارم.

چگونه یه عروسی شاد حلال بگیریم؟؟

چگونه یه عروسی شاد حلال بگیریم؟؟

عروسی
برخی از عروسی ها هستش که داخلش رقص و آهنگ های نا متعارف پخش می شود و به عنوان یه شب هزار شب نیست خیلی کارهای ناشایست انجام می شود.

و این افراد بقیه عروسی ها را که این کارهای نامتعارف را انجام نمیدن میگن این عروسیه یا غم خونه؟

خب شاید این سوال براتون ایجاد بشه که اگه این چنین نباشد دیگه نمیشه عروسی راست میگن دیگه یه شبه هزار شب نیست که!

ولی میشه که عروسی باشه این کارهای نامتعارف داخلش نباشه و خیلی هم شاد و مفرح انجام بشه و کار حرامی هم صورت نپذیره!

که در اینجا به برخی از این کارها اشاره میشه:

مشاوره با...

مشاوره با...

مشاوره

نمی دونم تا حالا به مشاوره و مشورت کردن با دیگران نیاز پیدا کرده اید!

آیا تا حالا با کسی مشورت کرده اید؟

تا حالا به این فکر کردین آیا با هرکسی میشه مشورت کرد؟ و آیا پیش هر کس میشه رفت مشاوره؟

در روایتی زیبا از امام علی علیه السلام به این نکته که با چه کسی مشورت کنیم اشاره شده است:

امام على(ع): شاوِر فى اُمورِکَ الَّذینَ یَخشَونَ اللّهَ تَرشُد؛ [1]
«در کارهاى خود با افراد خدا‌ترس مشورت کن تا راه درست را بیابى».

پی نوشت :
[1]. عبدالواحدبن‌محمد ‌آمدی، غرر الحکم و درر الکلم، ج4، ص179، ح5756.

مرز جدی و شوخی

مرز جدی و شوخی


آیا برای شوخی و جدی مرزی وجود داره؟

اصلا مگه انسان همیشه شوخی کنه اشکال داره؟

اصلا شوخی زیاد چه آثار بدی داره که بین شوخی و جد مرز باشه؟

شوخی و جدی

در اینجا روایتی از امیرالؤمنین می آوریم که برای جدی و شوخی مرزی را قائل شده اند:
امام على (علیه السلام ) فرموده است :مَن کَثُرَ مزاحُُه استخفَّ به و مَن کَثُرَ ضحکُه ُذهبَتْ هیبتُه [1] ؛کسى که زیاد شوخى کند، به سبب همان سبک می‌شود و هرکه زیاد بخندد، هیبتش می‌رود.

نیز فرمود: الکاملُ مَن غَلبَ جدُّهُ هزلَه [2] ؛ کامل است که جد او بر شوخی‌اش غـلبـه و فـزونـى داشـتـه بـاشـد. این احادیث، نـفـى اصـل شـوخـى و مزاح و هزل را نمی‌کند، بلکه شوخی‌های بى رویه و مزاح‌های خارج از حد را می‌گوید که جدیت حیات را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

پی نوشت :
1 . بحارالانوار، ج 74، ص 285.
2. غررالحکم .

فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام در قرآن


سوره احزاب/ آیه 33

وَ قَرْنَ فىِ بُیُوتِکُنَّ وَ لَا تَبرََّجْنَ تَبرَُّجَ الْجَهِلِیَّةِ الْأُولىَ‏  وَ أَقِمْنَ الصَّلَوةَ وَ ءَاتِینَ الزَّکَوةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ  إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکمُ‏ْ تَطْهِیرًا(33)

و در خانه‏هاى خود بمانید. و چنان که در زمان پیشین جاهلیت مى‏کردند، زینتهاى خود را آشکار مکنید. و نماز بگزارید و زکات بدهید و از خدا و پیامبرش اطاعت کنید. اى اهل بیت، خدا مى‏خواهد پلیدى را از شما دور کند و شما را پاک دارد.

اسرار روزه

اسرار روزه

1- روزه سپر از آتش است.

2- دو شادی برای روزه دار، هنگامی که افطار می کند، و هنگامی که خدا رو ملاقات می کند.

3- خدا روزه دار را به هنگام خواب اطعام می کند و می نوشاند.

رمضان

4- روزه از برای خداوند متعال است. مانند کعبه که از برای خداست.